- אם יש אדם המרבה לדבר ויטרידך בדבריו ותתבטל בכך מדברי תורה, אל יהיה לך עסק עמו.
- לדְבר חסד ילך אדם, ואל יחוש לביטול תורה, כי יוכל להרהר בדרך.
- לא יעסוק בצרכי ציבור אלא אם כן אין אחרים במקומו.
- ידאג אדם לבריאות גופו, אף שעל ידי כך מתבטל מעט מלימודו.
- מסכתות הנוהגות יותר למעשה, ויוכל ללמד לאחרים להלכה, קודמות לאחרות.
- השר תשבחות להשם יתברך במטרה לשמח עצוב גרידא, רע בעיני השם יתברך, שמשתמש בעבודת השם יתברך.
- יתפלל חסיד על אשה חסידה, ואל יחוש על העושר, כי הוא לפי המעשים.
- כשאדם גומר מלאכה גדולה, צריכה ברכה.
- מי שאין מחזיק טובה לנותן לו מתנה, גם לא יברך להשם יתברך על זה.
- יבקש אדם שיזמין לו השם יתברך צרכיו בלא חטא.
- עדיף לבנות בית מדרש שלומדים בו להלכה, מאשר לפלפול, ואין תוכם כברם.
- כל מה שיחיד נהנה מחברו ואין רצון חברו בזה, הרי זה כאוכל מן הגזל.
- יש להיזהר שאף נענועי הראש לאות הן או לאו, יהיו אמת.
- הרוצה להיות דובר אמת בלבבו, אם גמר דבר במחשבתו, ירשמהו, שלא ישכח ויחל דברו.
- בזמן הזה לא נשבעים אף על מצוה.
- לא יאמר לחברו דבר שיהיה ובאמת אין זה ברור, כי תלוי באחר ולא בו, כגון לך שאל חכם פלוני וראה שיאמר לך כמו שאמרתי.
- אף על פי שאמרו שמותר לשנות מפני ענוה, איש אמת לא ישנה, אלא ישתוק או ישנה נושא.
- אף שאין לגנות מיקח רע של חברו, מכל מקום לתקנתו מותר, וכגון שיחזירנו או ימכרנו מיד.
- אם יכול אדם להתפרנס משל עצמו, לא יקח מאחרים, שיש אנשים שהנוטלים מהם אינם רואים סימן ברכה.
- כסף של צרי עין, הנוגע בו (משתמש בו או מקבל מהם) ירד מנכסיו.
- ברית עולם. יש אומרים שכל מקום שכתוב "אין רוח חכמים נוחה הימנו" איסורא איכא.
- מי שלא נתקוטט עם חברו, ועכשיו נתקוטט, מה שיספר עליו אל תאמין לו.
- מה שכתוב החושד בכשרים וכו', זהו בחושד בפה, אך בלב ויזהר ממנו, מותר.
- רשע בן צדיק לא יקראוהו על שם אביו, כגון לעשיו בן יצחק יקראו עשיו בן נמרוד.
- הלהיטות אחר החדשות, מסירה את לב האדם מן התורה.
- מקום שהנשים בין אנשים, הרהורים מצויים שם, ולא יתכן לברך שהשמחה במעונו.
- לא יסתכל בפני הכועס, כי מצטער בכך, ויפרעו מהמסתכל, ועוד, ששוכח תלמודו.
- אדם הטורח בעולם הזה בלימוד, ואין לו לב להבין, במתיבתא דרקיעא יהיה לו.
- יש מלאכים מיוחדים לפרוע מהפוגם בקדושת שבת, הן בחילול והן בחוסר כבוד.
- אין המזיקין מתגרים אלא במתגרה בהם.